Asociatia QIGONG-DAO Timisoara   Lucreaza mai departe si universul va lucra odata cu tine     Asociatia QIGONG-DAO Timisoara   Lucreaza mai departe si universul va lucra odata cu tine     Asociatia QIGONG-DAO Timisoara   Lucreaza mai departe si universul va lucra odata cu tine

Home-Contacte Energia Interna Daoismul Taijiquan Oamenii-Sanatatea Maestrii Yin-Yang Artele Martiale Poze

CONCEPTIA DAOISTA DESPRE CREATIA LUMII

Toate invataturile, fie stiintifice, fie filozofice, mai vechi sau mai noi, incep cu ideea unui Eveniment nedeslusit care trebuie ca s-a petrecut numai pentru ca sa poata incepe, sa se declanseze, existenta Universului.

 

 

 

 

 


Cea mai simpla exprimare a acestei idei ar fi "La inceput a fost miscarea". Intrucat se gasea intr-o forma inca nemanifestata, Universul inainte de Eveniment era inca imobil, inactiv. Marele Vid (sau Marele Nimic) initial este numit de chinezi Wuji sau Absolutul. Wu inseamna "gol", iar Ji inseamna "limita"; deci avem de-a face cu Limita golului, cu Nimicul absolut. Din acea imobilitate a sa a luat nastere miscarea, prima manifestare a Yang-ului. Miscarea (Yang-ul) creste, se dezvolta, ajunge la limita unde nu se mai poate manifesta, deci la nemiscare sau linistire. Aceasta stare de limita, de oprire a miscarii, se numeste Yin. Yang si Yin sunt manifestarile extreme ale aceluiasi Tot. Dar Miscarea si Stagnarea sunt intr-o continua interactiune reciproca, mai mult, una nu poate exista fara cealalta. Existenta si sesizarea uneia nu poate fi imaginata de mintea noastra decat prin referinta sau comparatie cu cealalta, deci legat de existenta si perceperea celeilalte. Miscarea si nemiscarea sunt doua stari relative; numai Wuji este in repaus absolut, dar pe el nu-1 putem noi sesiza. Deci Yang si Yin sunt in fond un acelasi lucru; ele apar fie impreuna, datorita pornirii creatoare a Absolutului, fie nu apar deloc. Daca una din ele nu se mai manifesta, inseamna ca amandoua au disparut. Ori exista si Yin si Yang, ori nu exista nimic.


Apare insa intrebarea filozofica: de ce se naste miscarea din Nimic, din Wuji? Din analiza - tot filozofica - a datelor, rezulta concluzia ca in Marele Vid exista totusi ceva, si anume o intentie, un scop primordial. Aceasta tendinta de miscare se numeste Li si este principiul de baza care constituie cauza tuturor evenimentelor. Mai intai exista Li-ul (intentia) de a face ceva; Li poate fi o notiune, o idee, o imagine. Apoi trebuie sa existe Chi, adica "vointa de a faptui", si treptat intentia se materializeaza. Aceasta transformare universala a miscarii in repaus si invers se prezinta sub forma unui Tot unic, numit Taiji, adica "Marea Limita" sau "Absolutul sesizabil", avand o existenta si constiinta proprii. Taiji si Wuji constituie cele doua extreme ale aceleiasi realitati fundamentale. Cand atat Yang (miscarea) cat si Yin (nemiscarea) nu se mai manifesta deloc, Taiji se transforma in Wuji. Cand apare Yang (miscarea), Wuji apare sub forma de Taiji. Din Absolut, din Marele Nimic, apare deodata miscarea. Aceasta tendinta spre miscare este insa echilibrata de tendinta spre linistire. Dupa ce linistea ajunge la un maxim, incepe sa devina miscare. Desfasurarea lumii, realitatea, are aspectul unui val, ca o ciclicitate. Conceptul descris mai sus exprima "legea Triadei" - a celor trei forte primare care se determina reciproc: Yin, Yang si Totul (Echilibrul, Ciclul). Este vorba de un proces creator in continua desfasurare, de la o extrema la alta, ce se manifesta sub forma ciclurilor infinite ale realitatii.


Se spunea: "Din Taiji se nasc cele Sase, din cele Sase apar cele Cinci, din cele Cinci se alcatuiesc cele 10.000 de lucruri". Cele "sase" sint principalele nivele de intensitate ale lui Yin/Yang: Yin mare, Yin echilibrat, Yin descrescator si Yang mare, Yang stralucitor, Yang scazut. intr-un sens mai adanc, ele reprezinta si anumite manifestari ale energiilor cosmice. Cele "Cinci" sunt cele 5 "Elemente" de baza sau "principalele manifestari ale energiei vitale". La chinezi energia vitala din care se materializeaza intreaga realitate se numeste Qi. Nu trebuie confundati cei trei termeni omonimi (toti se pronunta aproximativ la fel: ci): Qi (energie vitala); Ji (limita) si Chi (vointa de a actiona). Cele 5 forme de baza ale Qi-ului sunt: Focul, Pamantul, Metalul, Apa, Lemnul. Prin Metal se inteleg mineralele, hidrogenul si alte elemente chimice. Prin Lemn se subintelege lumea vegetala. Plantele sunt inradacinate in pamant, cresc din pamant, sunt legate sub diverse forme de pamant. De aceea Lemnul simbolizeaza viata. Elementul Foc reprezinta caldura, lumina, procesul digestiv, supararea si altele. Apa cuprinde toate lichidele, dar reprezinta si cedarea in fata fortei brute. Iar Pamantul reprezinta Centrul, moderatorul tuturor celorlalte elemente de baza sau manifestari ale fortei vitale, suportul vietii. De exemplu, organele interne, splina si stomacul, ale caror, functii fiziologice de digestie si asimilare sustin viata organismului, sunt considerate de medicina traditionala ca au caracter de Pamant. Astfel, in conceptia daoista, orice exista pe lume poate fi categorisit intr-una din cele 5 manifestari principale ale energiei vitale, prin compararea caracteristicilor obiectului respectiv cu proprietatile si relatiile celor 5 Elemente de baza. in sfarsit, "cele l0.000 de lucruri" reprezinta totalitatea lumii materiale.


Yang-ul, mai usor, s-a ridicat si a format Cerul, iar Yin-ul mai dens s-a ghemuit si a produs Pamantul. Astfel s-au instaurat cele doua mari "Forte" ale naturii si principiul dualitatii care determina lumea.


Aceasta conceptie s-a concretizat intr-o reprezentare grafica celebra, Taiji, a egalitatii si echilibrului perfect. Este vorba de un cerc impartit cu o linie sinusoidala in doua parti egale, una alba si una neagra. Partea neagra reprezinta elementul Yin, iar cea alba elementul Yang. Fiecare element contine in interior o cantitate din celalalt, sub forma unui punct de culoare contrara. Capetele sinusoidei de separatie se inscriu armonios in cercul peri-feric, care simbolizeaza Dao. in felul acesta Yin si Yang se topesc unul in altul, ca un val care se repeta la nesfarsit

 

 

 

 

In realitate nimic nu este definitiv sau net delimitat, totul este un compromis; fortele dualiste nu sunt separate niciodata in sertare distincte. Greseala omului, chiar nebunia uneori, consta in credinta ca ceva este sau nu, mai bun sau numai rau. Occidentalul are deseori tendinta sa imparta lumea in bune si rele. Adevarul este mult mai subtil si mai complicat. Conceptia aceasta se regaseste in Secventa din Taijiquan: sfarsitul unei miscari este totodata inceputul celei urmatoare; o actiune pozitiva (impingere) este insotita de alta negativa (retragere); niciodata nu exista oprire; totul decurge la fel cu comportarea lui Yin si Yang. In natura confruntarea celor doua forte nu duce la dezordine, indiferent de unele aparente, ci, pana la urma, la un echilibru salvator. La fel, desfasurarea miscarilor de Taijiquan ne aminteste mereu ca orice Forma (postura) nu este decat o actiune instantanee, fugara, mereu in schimbare; ca niciodata doua miscari sau situatii nu vor fi identice; ca miscarea continua este replica Armoniei universale si exprima pe Dao.


Viata are un ritm, o ciclicitate, la orice nivel si sub orice aspect.


In cazul naturii omenesti, Yin se refera la tot ce este instinct, emotii, intuitie, tot ce se leaga de sentimente. Pe cand Yang este inteligenta si ratiunea, tot ce se leaga de exterior. Tot Yin este si partea inferioara a corpului, iar Yang este partea superioara. Omul "perfect" reprezinta cel mai bine echilibrul celor doua forte potentiale: "imobil, comunica cu lumea Yin; actionand, se aliniaza lumii Yang". Din armonia lor se nasc puterea si armonia; cand echilibrul se strica, fiecare din cele doua forte incearca sa o domine pe cealalta si ambele devin distrugatoare, provocand dezintegra-rea mintala si fizica a omului.


Este gresit sa se creada ca Yang-ul inlocuieste de la sine Yin-ul; mai degraba inversul este adevarat. Lao Zi spunea ca partea stanga este nobila, caci reprezinta slabiciunea Yin-ului: bratul stang poarta scutul, semn al pacii si retinerii. Partea dreapta, Yang, este desconsiderata pentru ca reprezinta agresivitatea si imprastierea: mana dreapta tine sabia, semnul distrugerii. Pasivitatea constituie o economisire a energiei vitale, iar activitatea nu este altceva decat o distrugere si la urma urmelor o autodistrugere. Vaile (Yin) primesc pana la urma apele culmilor maiestuoase (Yang); cascada impresionanta nu se transforma in rau, in lac? Lao Zi spunea: "taria si rigiditatea insotesc moartea; slabiciunea si elasticitatea insotesc viata".


Iata dar "forta slabiciunii", teorie din care se inspira boxul Taijiquan, ale carui miscari sunt numai suplete si rotunjime, recuperand neincetat actiunile pentru economisirea energiei, promovand eschiva in locul ciocnirilor dure.

La inceput a fost Dao, la sfarsit mai ramane doar Dao, caci nu exista nici inceput nici sfarsit, intre cele doua etape nu exista decat o continua transformare si oscilatie a celor doua forte Yin - Yang, care dau nastere celor 5 Elemente de baza, iar acestea, mai departe, la toate evenimentele, vietile, lucrurile din lume. Din ideea acestor transformari au aparut doua principii teoretice importante - legea celor 5 Elemente si teoria ciclurilor.


Am vazut mai inainte ca toate substantele materiale existente provin, conform credintei daoiste, din 5 Elemente de baza: Focul, Metalul, Pamantul, Apa si Lemnul. Acestea au aparut ca materializari ale energiei universale, in cursul unui proces evolutiv la scara Universului. Prima perioada Yang a aparut la inceput din Taji si a dat nastere Focului, principiul activ al Arderii, iar acesta la randul sau a dat nastere Universului vizibil. In aceasta prima faza a evolutiei s-au creat atomii elementelor chimice. In a doua perioada Yang s-a creat Pamantul - ca oxizi metalici rezultati din prima Ardere. Pamantul a dat nastere Metalului. Aparitia Pamantului si Metalului constituie etapa formarii substantelor anorganice. In punctul de varf al celei de a treia perioade Yang a aparut Apa, compusul convertibil si transparent al hidrogenului si oxigenului in stare lichida. La randul sau, Apa a creat Lemnul, adica tesutul celular spongios al plantelor si copacilor, lumea vegetalelor.


Faza aparitiei vegetatiei este considerata drept prima etapa a formarii substantelor organice. Din vegetatia creata de Pamant si de Apa, ca urmare a evolutiei, au aparut animalele si mai tarziu Omul.


Substantele organice - animale si vegetale - au fost create de substantele anorganice. Acestea au fost create de Atomi. Atomii, la randul lor, de Energie, iar Energia de polarizarea Yin si Yang. Cele doua principii Yin si Yang provin din Qi, respectiv din Marele Vid, principiu al infinitului.


Ciclurile exista atat in timp cat si in spatiu iar intregul Univers - atat macrocosmosul cat si microcosmosul - li se supune. Din observarea naturii au aparut notiunile de ora, de ciclu zilnic, ciclu anual, puncte cardinale, orientare. Celor 5 perioade ale ciclului anual le corespund cele 5 Elemente: primavara/ lemnul; vara/focul; sfarsitul verii/pamantul; toamna/metalul; iarna/apa. Cele 5 Elemente coexista in natura, se nasc unul din altul (ciclul productiv, intr-o anumita ordine creatoare) dar se si distrug unul pe altul (ciclul dominant, intr-o ordine distructiva). Din nou totul este legat, totul este in toate.

 

Ciclul de dominare, distrugerea unui Element de catre altul: pamant - apa - foc - metal - lemn - pamant.

Ciclul de productie (fig. 2) nasterea unui Element din altul este urmatorul: pamant-metal - apa - lemn - foc - pamant.

Din cele de mai sus si din alte aspecte ale voluminoasei conceptii daoiste despre lume rezulta ca nu exista o realitate absoluta, ca nimic nu este stabil sau echilibrat, ca totul este relativ si se schimba mereu. Ceea ce vedem cu ochii sau pipaim nu este decat o imagine instantanee a unor procese care se desfasoara precis, vizibile sau nu, stiute sau nu.

Teoria ciclurilor se regaseste in toate cele trei sisteme interne ale Wushu.

0 alta simbolizare taoista traditionala a principiului Yin - Yang, de data aceasta sub forma liniara, sunt "trigramele", niste combinatii de linii continue si intrerupte. Pornind de la linia continua si linia intrerupta, se pot face 4 combinatii de cate doua linii, 8 de cate 3 linii (trigrame) si 64 da cate 6 linii (hexagrame).
Cele 8 trigrame contin esenta doctrinei daoiste: nimic nu se sfarseste in realitate; fiecare trigrama are elemente de schimbare si se poate transforma usor intr-alta. Trigramele reprezinta si ele ceea ce se petrece in Univers, miscarea eterna a lucrurilor si fiintelor.

Legenda spune ca, acum vreo 5000 de ani, imparatul Fu Xi, mergand pe malul Flu-viului Galben (Hoang Ho}, a avut o inspiratie de natura divina, provocata de forma in S a spinarii unui dragon. Ea l-a condus spre ideea cercului Taij si Yin-Yang-ului. In continuare, din asocierea celor doua elemente - sau forme de baza, Yang, reprezentat insa printr-o linie continua si Yin, simbolizat de o linie intrerupta, a alcatuit asa-zise trigrame {Bagua), pe care le-a aranjat in cerc. Nume-rotarea acestora are si ea numeroase intelesuri ezoterice in cabalistica chineza. Prima trigrama reprezinta Cerul, a doua Lacul, a treia Focul si asa mai departe, trecand prin Vant, Fluviu, Munte, Pamant. Din aranjamentul clasic al Bagua (vezi figura de mai sus) se observa ca suma numerelor de ordine a oricaror doua trigrame diametral opuse este mereu 9; sau, altfel spus, suma este mereu trei semne Yang si trei semne Yin. Bagua reprezinta cel mai mare mister al stiintei ezoterice chineze si se aplica la magie, in cabalistica, in alchimie si in general la toate invataturile sacre orientale. Probabil insa ca trigramele sunt si mai vechi, fiind folosite de catre ghicitori, care considerau linia continua drept reprezentarea lui Yang si pe cea franta a lui Yin. Ghicitorul scutura o gramajoara de betisoare sau oase, unele mai lungi si altele mai scurte, le arunca (ca pe zaruri) si desenele astfel produse erau interpretate, fiind considerate un rezultat al inspiratiei divine, o reprezentare a viitorului, a destinului. Complexitatea combinatiilor posibile a dus la aparitia unei carti vestite, Yi Jing (Cartea Transformarilor), care contine studiul, analiza, interpretarea si comentariul tuturor celor 64 de simboluri(hexagrame)cu ajutorul carora se poate cunoaste soarta si viitorul - interpretat ca o corespondenta intre Marele Drum al omului si Calea-vointa a zeilor. Yi Jing dateaza din cele mai vechi timpuri si a fost revizuita in vremea lui Kong Zi, fiind una din cele 5 carti sfinte ale confucianistilor. Ea contine atatea invataminte ca insusi Kong Zi declara spre sfarsitul vietii ca i-ar mai trebui vreo 50 de ani pentru a-i putea patrunde toate intelesurile. Cartea se refera la toata realitatea lumii si a devenit cu vremea o adevarata biblie a intelepciunii chineze. Se pot mentiona trei idei fundamentale din Yi Jing:


- Transformarea continua - totul este in perpetua schimbare, inclusiv omul, care face parte din Univers, indiferent de ce ar vrea el;
- Totul nu este decat aparenta - ceea ce credem noi ca este realitate este de fapt numai o parere; este o prostie sa-ti bazezi existenta pe aceasta ipoteza. Realitatea este in afara puterii obisnuite de intelegere; numai "iluminarea" permite sa o cuprinzi;
- Posibilitatea de a-ti alege soarta - idee neasteptata dupa cele spuse mai sus, care dau impresia ca omul este supus unor forte care-l depasesc. Yi Jing pretinde ca totusi omul poate alege daca sa urmeze sau nu Calea, Dao.