Filozofii Chinei antice
au sustinut ideea ca "omul este o parte a naturii" si ca legile care
asigura functionarea Universului sunt aceleasi ca si cele care conduc
societatea omeneasca. Ideea ca "omul si natura constituie un tot" se
regaseste in Wushu sub diverse forme. Astfel, artele martiale invata da la
Natura; au aparut-in mod constient sau in-constient - diverse scoli si
stiluri de lupta imitative: boxul sarpelui, boxul cocostarcului etc. Un
alt aspect este faptul ca diverse concepte filozofice: Taiji, Yin, Yang,
Bagua si altele, au fost folosite pentru explicarea alcatuirii si
functionarii corpului omenesc sau a metodelor de lupta.
Autoapararea prin metoda Taijiquan pune accentul pe vointa, pe controlul
si pe concentrarea energiei vitale. Aceste principii ale metodei se
bazeaza pe intelegerea legilor naturale dupa care se conduce corpul
omenesc. Omul reprezinta o miniatura a Universului si se supune acelorasi
legi universal valabile. Universul, ca macrocosm, si Omul, ca microcosm
sunt sisteme dirijate de doua forte cu actiune contrara - denumite de
obicei negativa si pozitiva sau forta centrifuga si forta centripeta.
Prima se numeste Yin si a doua Yang. Cand una din aceste forte creste, o
absoarbe intr-o oarecare masura pe cealalta, devenind dominanta. Daca
cineva ar putea controla aceste doua forte, atunci el ar deveni un izvor
de forte Yin sau Yang, conform necesitatilor situatiei.
lata toata teoria; ea nu pare prea complicata. De exemplu: daca in cursul
unei lupte puteti sa va feriti de emotii (care absorb o mare cantitate de
energie Yang), veti reusi sa dominati adversarul. Omul Yang este plin de
forta si curaj; cel preponderent Yin este timid, sters, fara forta.
Principala problema este ca, de exemplu, motivarea si crearea starii Yang
sunt legate atat de o tensiune fizica (Yang), cat si de un efort mental
(Yin). Scopul acestui exemplu este de a arata ca boxul Taiji foloseste
ambele forte atat in cursul procesului de formare a elevului cat si in
lupta. Energia Yang se dezvolta antrenand acele parti ale corpului prin
care circula ea de obicei, adica picioarele si bratele. Energia Yin se
dezvolta prin antrenamentul capacitatii spirituale de a infrunta
greutatile, pericolul, chiar moartea, si de a controla Qi-ul - energia
interna. Intelegerea mecanismului de actiune a celor doua forte
antagoniste este esentiala pentru obtinerea puterii si a intelepciunii.
Stiinta
despre Yin si Yang

"Yin-Yang-ologia" (sau
stiinta despre Yin si Yang) este un termen recent inventat pentru a denumi
ansamblul teoriilor despre fortele naturale Yin si Yang, despre
continuitatea si antagonismul, dar si asocierea lor. Este vorba despre o
versiune moderna a unei vechi doctrine, prezentata acum ca o dialectica
practica si ca o metoda pentru interpretarea oricarui aspect al
Universului cu ajutorul caracterelor Yin si Yang, fiind curatata de
vechile invelisuri mistice si metafizice.
Conceptul Yin - Yang, dubla sa caracteristica de atractie si respingere
reciproca, este greu de inteles pentru un occidental, caci contine
simultan doua aspecte foarte diferite: pe de o parte filozofia si
metafizica orientala (un concept Yin), iar pe de alta, filozofia si fizica
occidentala (un concept Yang). Dar nici orientalilor nu le este prea usor
sa priceapa aceste idei, dovada fiind faptul ca si cei mai mari ganditori
chinezi - Kong Zi si Lao Zi- au studiat mult pana ce au patruns intelesul
ascuns al conceptului Yin-Yang.
Noua stiinta despre Yin-Yang reprezinta o interpretare moderna, unificata
si mai clara, adaptata modului de gandire cartezian al europenilor, in
contrast cu aspectul derutant pentru ei al invataturii traditionale
chineze.
Noua teorie (preconizata de maestrul japonez G. Ohsawa) contine o singura
abatere fata de teoria traditionala, si anume in privinta interpretarii
caracterului vidului si intunericului. Chinezii traditionalisti considera
ca spatiul cosmic, care contine soarele, legat deci de vid si de neant, ar
fi Yang, in timp ce luna si pamantul ar fi Yin. Soarele si legat de el
ceea ce produce lumina ar fi Yang, deci si cerul si neantul.
Conform noii teorii, soarele care produce lumina este Yang, dar cerul cu
spatiul vid care contine soarele, planetele si celelalte astre este Yin.
Daca cerul, golul este Yin, atunci prin contrast materia consistenta,
solida - pamantul, luna -trebuie sa fie Yang. Pamantul este parintele
Omului, deci este Yin pe plan metafizic; dar Omul, situat intre cer si
pamant, contine in el ambele principii.
Deoarece conceptul Yin-Yang se refera la un numar considerabil de subiecte,
astfel ca poate acoperi toate domeniile stiintei moderne, filozofiei si
religiei, rezulta ca ar fi utila o analiza atenta a conceptelor filozofice
moderne pe care se bazeaza recent aparuta stiinta Yin-Yang-ologia,
cunoscuta si sub denumirea de "Teoria ordinii Universului" sau "Teoria
principiului unificator al Universului".
Stabilirea
caracterului Yin - Yang
Ce este Yang si ce
este Yin? Barbatul, lumina, caldura, orele de la amiaza pana la miezul
noptii sunt Yang. Femeia, intunericul, frigul, orele de la miezul noptii
pana la amiaza sunt Yin. Unele alimente sunt Yang- morcovul, marul, carnea,
pestele, ouale. Altele sunt Yin - gulia, para, varza, vinetele, rosiile,
ridichile. Ce creste in pamant este Yang, ce creste afara din Pamant este
Yin. Dar bananul, maslinul, ginseng-ul, menta, trandafirul sunt Yang.
Salcia, smochinul, crizantema (floare de cimitir in Europa, ea
simbolizeaza moartea in China) sunt Yin. Cainele este Yang (miscare si
zgomot - el fuge si latra). Pisica este Yin (tacere si nemiscare).
Pe baza acestor consideratii, se acorda o importanta deosebita partii
stangi, care este Yang, si partii de jos care este tot Yang. Yang-ul,
fiind prima manifestare de activitate ce a aparut in Qi, reprezinta
numarul Unu si toate numerele impare sunt tot Yang.
Yin-ul, a doua aparenta a Qi-ului, are numarul Doi, si toate numerele pare
sunt tot Yin.
Yang-ul se leaga de calitatea de a fi situat la stanga, sau in cazul
oamenilor, de stangaci.
Aceasta vine de la faptul ca edificiul ceresc a inceput la stanga Qi-ului.
Omul, la fel ca si toate fiintele, are o parte dreapta care este Yin si o
parte stanga care este Yang. De altfel, in China si Japonia partea stanga
a fost considerata mai buna, stangacii fiind onorati la fel ca si cei
aflati pe locul din stanga. Lao Zi spunea ca norocul se afla la stanga si
ghinionul la dreapta, ca soldatul sta la stanga si seful la dreapta.
In Japonia feudala, oamenii din clasele inferioare (de exemplu Bushi,
taranii) intrau la Daimio (senior) prin dreapta palatului, iar samuraii si
nobilii prin stanga. De asemenea. cand erau impreuna, sotul se tinea la
stanga in timp ce sotia statea la dreapta.
Din punct de vedere al spatiului si dimensiunilor, Sus este Yin si Jos
este Yang. La fel, omul, microcosmosul sunt Yang-din cauza micimii lor
fata de imensitatea Universului, care este Yin. Centrul este Yang, iar
periferia este Yin. in plus, ceea ce este mare si gol este Yin, in
comparatie cu ceea ce este mic, masiv (plin) -acestea fiind Yang.
Sa vedem insa si niste criterii mai generale de clasificare:
Dupa tendinta
Tot ce este dens,
greu si compact se afla sub influenta fortei centripete Yang, avand
tendinta sa coboare sau sa ocupe in mod vizibil o zona a spatiului.
Ceea ce este usor fluid si destins tinde sa se ridice si sa se evapore,
sa-si piarda forma pentru a deveni invizibil; acestea sunt
caracteristicile lui Yin, determinate de forta centrifuga.
Ceea ce tinde sa se dilate, sa stea drept sau sa creasca are un caracter
Yin, in timp ce tot ceea ce are greutate, o densitate mare, care se taraie
sau se misca paralel cu solul sau se indreapta spre centrul Pamantului are
caracter Yang.
Dupa forma
0 forma cu o
dimensiune mai mare pe inaltime este Yin in comparatie cu alta forma,
dezvoltata pe orizontala, care este Yang, deoarece ultima este rezultatul
fortei centripete iar prima al fortei centrifuge. Contractia este o
caracteristica Yang, de aceea obiectele grele, compacte sunt influentate
de forta centripeta mai mult decat cele usoare.
Suprafata exterioara in curs de expansiune este dominata de forta
centrifuga, fiind deci Yin. Miezul, dimpotriva, se supune fortei
centripete-este Yang.
Dupa duritate
Duritatea mica a unui
obiect denota o dispersie, o legatura slaba intre particulele ce-l
alcatuiesc, deci o caracteristica Yin. Din contra, duritatea mare este
rezultatul coeziunii si atractiei mari intre particulele componente, deci
o caracteristica Yang. De aceea lichidele si tot ce poate fi diluat sunt
mai Yin decat elementele uscate sau deshidratate, care sunt Yang.
Dupa temperatura
0 presiune mare sau o
frecare produc caldura ca rezultat al fortei centripete. deci caldura este
Yang, iar frigul si incetinirea miscarii moleculelor sunt Yin.
Dupa greutate
Obiectele care se
indreapta spre Centru, cele care se infunda sau coboara spre un nivel
inferior, cele care se depun sunt Yang. Ele sunt miscate de forta
centripeta a gravitatiei, in timp ce obiectele Yin au tendinta de a urca,
de a se departa de Centru.
Dupa culoare
Cele 7 culori care
constituie spectrul luminii albe au caractere diferite: rosul este cel
mai Yang, el ne creeaza impresia de caldura. Violetul este cel mai Yin,
caci creeaza impresia de rece. In continuare putem incadra celelalte
culori, dar si multe alte lucruri, dupa efectul lor termic. De exemplu, la
om culoarea tenului arata daca el este Yin sau Yang si ce caracter are.
Colericul are tenul rosu, datorita excesului de tensiune sangvina. deci
este Yang. Astfel de oameni sunt capriciosi, se excita repede, sunt foarte
activi. Omul de tip "lemn" are un ten masliniu, care aminteste de o boala
la ficat - corespunzatoare unui exces de Yin -, fiind foarte emotiv si
nervos.
in concluzie, cele 5 elemente fundamentale care alcatuiesc Pamantul si
Omul se reflecta in tenul acestuia din urma. In rezumat, Yin are
urmatoarele caractere: frigul, pasivitatea, dilatarea, lipsa de greutate,
moliciunea, subtirimea, expansiunea, fluiditatea. Pe de alta parte,
caldura, activitatea, contractia, greutatea, duritatea, densitatea si
soliditatea sunt Yang. Tot ce contine multa apa este mai Yin, iar ceea ce
contine putina apa este mai Yang. Evaporarea apei este o caracteristica
Yin. Din punct de vedere al chimiei, toate substantele care contin mult
hidrogen, carbon, litiu, arseniu si sodiu sunt mai Yang decat acelea cu un
continut mai mic, Tot asa, substantele care contin mult potasiu, sulf,
fosfor, oxigen si azot sunt Yin.
|
|
Cele 7 teoreme ale
Ordinii universale

1.
Toate cate exista nu sunt decat Forme ale aceluiasi Unic infinit si
vesnic: Taiji.
2. Toate Formele se schimba; toate lucrurile si evenimentele se
transforma permanent fiind relative. Ele au o existenta temporara, pana
cand Yin si Yang se reunesc din nou in Taiji. Yin produce Yang; Yang
produce Yin.
3. Toate Formele contrarii se completeaza. Cu trecerea Timpului
contrariile devin complementare. Dusmanii devin prieteni.
4. Nu exista doua Forme la fel: chiar si doi electroni nu sunt
identici. Pe lume nu exista ceva care sa fie numai Yin sau ceva numai
Yang.
5. Ceea ce are o Fata are si un Dos sau: pe langa fata vizibila,
obligatoriu mai este si una imprevizibila). Dar mai intai apare Yang (care
este mai frumos) si apoi vine Yin (mai urat).
6. Cu cat este mai mare Fata, cu atat este mai mare si Dosul.
7. Tot ce are un inceput are si un sfarsit. Doar Taiji- infinitul
vesnic, absolut si imobil - a fost si va fi totdeauna motorul
transformarii neintrerupte a Formelor de la Yin la Yang si de la Yang la
Yin.
Cele 12 legi ale Transformarilor (Principiul
unificator al Universului)
1.Unu
cel vesnic, se arata simturilor noastre prin Tendinte contrarii ce se
completeaza una cu alta, Yin si Yang, intr-o transformare continua si
nesfarsita.
2. Miscarea eterna a Universului mai mic si vesnic se manifesta
prin Yin si Yang. Tot ce exista pe lume contine si Yin si Yang, in diverse
proportii.
3. Yin inseamna forta centrifuga, Yang-forta centripeta. impreuna
Yin si Yang nasc toate energiile si fenomenele naturale.
4. Yin atrage Yang. Yang atrage Yin.
5. Yin respinge Yin. Yang respinge Yang.
6. Combinatiile alcatuite din diverse proportii de Yin si Yang
produc diverse Fenomene (cele 10.000 de lucruri!). Atractia sau
respingerea a doua Fenomene intre ele depinde de surplusul relativ al
Tendintelor Yin si Yang din fiecare Fenomen.
7. Toate Fenomenele sunt trecatoare si-si schimba continuu
proportia interna intre Yin si Yang. Yin se transforma in Yang. Yang se
transforma in Yin.
8. Nicaieri nu se gaseste Yang fara Yin sau Yin fara Yang. Orice
exista pe lume contine obligatoriu si Yin si Yang, doar ca in proportii
diferite.
9. Nimic nu este neutru pe lume. In orice Forma (Fenomen) predomina
fie Yang, fie Yin; intre ele nu exista echilibru perfect.
10. Yin-ul mare atrage Yang-ul mic. Yang-ul mare atrage yin-ul mic.
11. Yin-ul prea mult se transforma in Yang, iar Yang-ut prea
puternic in Yin.
12. Orice manifestare fizica (Forma, Fenomen) are miezul Yang si
exteriorul Yin.
Tendinta lui Yin este sa respinga Yang-ul si sa se elibereze de el;
tendinta lui Yang este sa atraga si sa stapaneasca forta lui Yin.
Macrocosmosul, sau lumea vizibila, este Yang. Microcosmosul, sau lumea
invizibila, este Yin. intunericul nu inseamna numai lumina, ci si lipsa
emisiei de raze luminoase (Yin). in cazul a doua manifestari ale aceleiasi
Forme (ex. Apa/Ghiata), nu este vorba de o diferenta de tarie ci de
marime: Apa este un Yin mai mic, Gheata este un Yin mai mare.
Proprietatile unui Yin rezulta din comparatia cu Yang, contrariul sau, nu
cu alt Yin mai mare sau mai mic. Prezentul nu poate opri scurgerea
timpului (care are mereu acelasi unic sens) folosind Taiji infinit, dar ne
permite sa sesizam momentele care trec de la inceput {Yang} pana la
sfarsit (Yin), adica miscarea centrifuga a timpului. Aceasta
constientizare este o actiune a spiritului omenesc asupra a ceea ca se
poate cunoaste (cognoscibilul; Yang).
Ceea ce a trecut este cunoscut {Yang}, Ceea ce urmeaza este viitorul, pana
acuma necunoscut (Yin). In schimb, viitorul este dotat cu posibilitatea de
a influenta existenta, pe cand trecutul nu. De exemplu, daca nu ati fost
niciodata in China, vizitarea Chinei ramane o posibilitate a viitorului.
Daca ati fost, vizitarea Chinei este trecutul. Pentru locuitorii Chinei
viata in China este prezentul, este acum. Timpul este deci trecator,
aceasta fiind o caracteristica foarte accentuata a Yin-ului.
Pentru intarirea simturilor trebuie conservata energia Yang, iar pentru
dezvoltarea intuitiei energia Yin, care este cea mai inalta vibratie
provenita din Taiji si sursa intelepciunii vesnice.
Transmutatiile sunt fenomene dirijate de fortele Yin sau Yang polarizate
in spatiul Universului.
Esenta Qi-ului
In sens filozofic, Qi
este definit ca energia primordiala sau forta originara a Universului. El
a fost pus in legatura, pe plan metafizic, cu Spiritul universal sau
"Absolutul", de asemenea cu "Principiul Ratiunii" provenit din filozofia
greaca sau "Lumea spiritualitatii". Qi a fost identificat cu "Atman" sau
o"Brahman" din filozofia indiana si cu "Dao" sau Taiji din filozofia
chineza.
Principiul energiei este inerent Qi-ului si, cand se armonizeaza perfect,
devine "Dao".
in sens metafizic, Qi se manifesta cu ajutorul a ceea ce este ascuns,
pentru a crea "Lumea spirituala". In sens fizic, Qi se manifesta prin doua
forte contradictorii, Yin si Yang, creandu-se astfel "Lumea
relativitatii". Deci Qi este matricea care creeaza, insufleteste, absoarbe
si distruge lumea fizica cu multiplele ei forme, apoi o re-creeaza si o
reabsoarbe intr-o miscare ce se repeta si se scurge ciclic la infinit.
Qi-ul nu are alta alternativa decat aceea de a se consolida in obiectele
fizice. Pentru aceasta operatie, Qi-ul creeaza si-si dezvolta cele doua
brate antagoniste: Yin, bratul drept, ,. Yang, bratul stang; astfel, el se
divide si produce toate fiintele materiale.
Yin si Yang au de la Qi doua tendinte naturale, respectiv forta centrifuga
ce ii permite sa se destinda pana la disparitia completa si forta
centripeta de contractie pana la rigiditate extrema. Aceste doua puteri
sunt deci complementare, forta centrifuga fiind modul de manifestare a
yin-ului iar cea centripeta a Yang-ului.
Pana la urma, toate
fiintele materiale se vor dizolva din nou in Marele Principiu energetic
Taiji, ascultand de legea necesitatii creata de cele doua moduri de
manifestare a Qi-ului. Procesele de condensare si de evaporare se
realizeaza conform necesitatii legii naturale datorita Qi-ului, venind si
plecand, vizibile si invizibile, dar care permit sa se urce spre o origine
identica.
Marele Principiu energetic Taiji este de natura infinita; el produce
Qi-ul, care la randul sau da nastere Yin-ului si Yang-ului, acestea insa
avand o natura finita. Infinitul produce finit, existenta si neantul fiind
in realitate inseparabile. Esenta naturii fizice a omului este aceeasi ca
si esenta naturii fizice a Yin-ului si a Yang-ului. Prin nastere, fiecare
dobandim o serie de manifestari fizice ale Yin-ului si Yang-ului in
diverse proportii. Daca am putea sa ne intoarcem in noi insine, ne-am
descoperi principiul originar al existentei, natura proprie. Esenta
Qi-ului este ceea ce caracterizeaza lumea morala asociata cu natura umana.
Din acest punct de vedere el este nematerial. Dar Qi-ul subintelege
totodata si lumea fizica, deci are si un caracter material.
Natura umana are doua aspecte:
1) Latura fizica, proportia de Yin si Yang din constitutia sa;
2) Latura esentiala sau Qi, in starea sa de puritate si armonie perfecta.
Polarizarea Qi-ului
Qi-ul se
materializeaza de la sine in Yin si Yang. Acestea au o tendinta naturala
de actiune si reactiune, care le permite sa se imbine din nou sub forma de
Qi. Cand Yang creste, Yin descreste si invers. Stabilitatea este o stare
de echilibru intre cele doua forte. Acest echilibru se strica atunci cand
una din ele, fie Yin, fie Yang, devine preponderenta. Preponderenta
Yin-ului constituie cauza schimbarii naturii fizice a Yang-ului, iar
preponderenta Yang-ului determina modificarea naturii fizice a yin-ului.
In cantitate excesiva, Yang-ul poate deveni Yin, iar Yin-ul poate sa se
transforme in Yang. In anumite momente Yin-ul, in altele Yang-ul, sunt
forte care tin Universul si Omul in frau, dar nici Yin nici Yang n-ar
putea exista fara Qi, caci plinul si golul sunt de nedespartit. Orice
lucru are si contrariul sau, Yin pe opusul sau Yang si viceversa.
Pentru a incepe o
actiune, a realiza orice transformare, este nevoie atat de Yin cat si de
Yang, de aceea nimic nu poate fi nici in intregime Yin nici complet Yang.
Fie ca este
vorba de timp, de spatiu sau de forma, orice este unic si individual.
Qi-ul isi exprima preferinta pentru manifestari dualiste. Astfel, Qi-ului
poate sa-i placa exprimarea sa Yang, adica barbatia, raza de soare,
materia, miscarea etc. Dar tot Oi-ului poate sa-i convina si manifestarea
sa Yin, adica Principiul negativ, legat de feminitate si de intuneric,
caci natura celor ascunse, a Necunoscutului, a lui Dao - al carui caracter
este divin, Cerul, Spiritul etc. - este inerenta Qi-ului.
Nu trebuie uitat faptul ca in mod natural Qi-ul prefera spiritul, care
este stapanul sau factorul determinant al corpului. La origine, lumea
metafizica conducea lumea fizica materiala.
Deci toate fiintele au fost create din Qi sau Spirit, care este Unic.
Nasterea energiilor Yin - Yang
La inceput a fost
ansamblul sau perechea; dar energia Yang a aparut prima, la fel cum in
cazul unor gemeni intaiul nascut apare primul pe lume. Cand Qi a inceput
sa se manifeste, a fost creata perechea, adica ansamblul energiei pozitive
Yang si energiei negative Yin.
Qi-ul, ceva neinsufletit si static, a devenit atunci miscator si totodata
s-a impartit in doua din cauza fortei centripete Yang, aceasta fiind deci
factorul activ inerent Qi-ului.
Prima manifestare de Yang a creat fenomenul miscarii, caci actiunea si
miscarea sunt caracteristicile Yang-ului. Qi-ul acest ou cosmic ingemanat,
s-a spart intr-o miscare de forma unei spirale logaritmice, curgand de la
stanga spre dreapta si de la centru in sus, imprimand astfel Universului o
miscare de vartej in campul primitiv al fortelor cosmice.
Dezvoltarea fortelor Yang este treptata. Fortele primitive par sa fie de
aceeasi natura cu cele ce apar in cursul unor fenomene cum ar fi
dezintegrarea atomului de hidrogen, adica o transformare rar intalnita a
formidabilei energii a atomului, care a dus la nasterea materiei.
Acest an, dupa unele ipoteze ar corespunde la 108 000 ani solari si se
divide in 12 luni, din ianuarie pana in decembrie. A doua luna, deci
februarie in anul cosmic, corespunde orei 2 din noaptea unei zile solare.
A doua serie de forte a cauzat formarea temperaturilor mai inalte,
probabil cele din fuziunea nucleara. Aceasta este perioada crearii
planetelor, cum ar fi: Mercur, Venus, Pamantul, Marte etc. Aceasta
perioada cunoaste lunile a treia si a patra din dimineata zilei noastre
solare.
A treia serie de forte se refera la fenomenele subnucleare, adica fortele
uriase de fuziune si fisiune care produc transformarile si permutarile
materiei, la viteze fantastice, in radiatii energetice echivalente care
produc miscarea centrifuga de respingere intre diversele corpuri ce
alcatuiesc edificiul ceresc. Aceasta uriasa expansiune a inceput in
momentul in care energia Yin a izbucnit din Oul cosmic, in momentul
culminarii Yang-ului, atunci cand fortele Yin au inceput sa le
neutralizeze pe cele Yang. Aceasta a fost momentul nasterii umanitatii, ce
a avut loc intre a patra si a saptea luna a anului cosmic. Primele sapte
luni, terminate prin apogeul Yang-ului, corespund la aproximativ 75.600
ani solari si constituie asa-numita zi cosmica.
Perioada care se intinde din luna a saptea (iulie) pana in luna a doua
(februarie), cand culmineaza fortele Yin, constituie asa-numita noapte
cosmica. Cresterea energiei Yang ocupa primele sase luni ale anului
cosmic, iar punctul sau culminant se produce in iulie, in timp ce
cresterea energiei Yin se petrece din iulie pana in decembrie, iar
culminatia are loc in februarie.
Ansamblul acestui an sau era cosmica, cu cele 12 luni ale sale, se
reinnoieste permanent.
|