Asociatia QIGONG-DAO Timisoara   Lucreaza mai departe si universul va lucra odata cu tine     Asociatia QIGONG-DAO Timisoara   Lucreaza mai departe si universul va lucra odata cu tine     Asociatia QIGONG-DAO Timisoara   Lucreaza mai departe si universul va lucra odata cu tine

Home-Contacte Energia Interna Daoismul Taijiquan Oamenii-Sanatatea Maestrii Yin-Yang Artele Martiale Poze

YIN si YANG   

 

 

 

Filozofii Chinei antice au sustinut ideea ca "omul este o parte a naturii" si ca legile care asigura functionarea Universului sunt aceleasi ca si cele care conduc societatea omeneasca. Ideea ca "omul si natura constituie un tot" se regaseste in Wushu sub diverse forme. Astfel, artele martiale invata da la Natura; au aparut-in mod constient sau in-constient - diverse scoli si stiluri de lupta imitative: boxul sarpelui, boxul cocostarcului etc. Un alt aspect este faptul ca diverse concepte filozofice: Taiji, Yin, Yang, Bagua si altele, au fost folosite pentru explicarea alcatuirii si functionarii corpului omenesc sau a metodelor de lupta.


Autoapararea prin metoda Taijiquan pune accentul pe vointa, pe controlul si pe concentrarea energiei vitale. Aceste principii ale metodei se bazeaza pe intelegerea legilor naturale dupa care se conduce corpul omenesc. Omul reprezinta o miniatura a Universului si se supune acelorasi legi universal valabile. Universul, ca macrocosm, si Omul, ca microcosm sunt sisteme dirijate de doua forte cu actiune contrara - denumite de obicei negativa si pozitiva sau forta centrifuga si forta centripeta. Prima se numeste Yin si a doua Yang. Cand una din aceste forte creste, o absoarbe intr-o oarecare masura pe cealalta, devenind dominanta. Daca cineva ar putea controla aceste doua forte, atunci el ar deveni un izvor de forte Yin sau Yang, conform necesitatilor situatiei.


lata toata teoria; ea nu pare prea complicata. De exemplu: daca in cursul unei lupte puteti sa va feriti de emotii (care absorb o mare cantitate de energie Yang), veti reusi sa dominati adversarul. Omul Yang este plin de forta si curaj; cel preponderent Yin este timid, sters, fara forta. Principala problema este ca, de exemplu, motivarea si crearea starii Yang sunt legate atat de o tensiune fizica (Yang), cat si de un efort mental (Yin). Scopul acestui exemplu este de a arata ca boxul Taiji foloseste ambele forte atat in cursul procesului de formare a elevului cat si in lupta. Energia Yang se dezvolta antrenand acele parti ale corpului prin care circula ea de obicei, adica picioarele si bratele. Energia Yin se dezvolta prin antrenamentul capacitatii spirituale de a infrunta greutatile, pericolul, chiar moartea, si de a controla Qi-ul - energia interna. Intelegerea mecanismului de actiune a celor doua forte antagoniste este esentiala pentru obtinerea puterii si a intelepciunii.

 Stiinta despre Yin si Yang

"Yin-Yang-ologia" (sau stiinta despre Yin si Yang) este un termen recent inventat pentru a denumi ansamblul teoriilor despre fortele naturale Yin si Yang, despre continuitatea si antagonismul, dar si asocierea lor. Este vorba despre o versiune moderna a unei vechi doctrine, prezentata acum ca o dialectica practica si ca o metoda pentru interpretarea oricarui aspect al Universului cu ajutorul caracterelor Yin si Yang, fiind curatata de vechile invelisuri mistice si metafizice.


Conceptul Yin - Yang, dubla sa caracteristica de atractie si respingere reciproca, este greu de inteles pentru un occidental, caci contine simultan doua aspecte foarte diferite: pe de o parte filozofia si metafizica orientala (un concept Yin), iar pe de alta, filozofia si fizica occidentala (un concept Yang). Dar nici orientalilor nu le este prea usor sa priceapa aceste idei, dovada fiind faptul ca si cei mai mari ganditori chinezi - Kong Zi si Lao Zi- au studiat mult pana ce au patruns intelesul ascuns al conceptului Yin-Yang.
Noua stiinta despre Yin-Yang reprezinta o interpretare moderna, unificata si mai clara, adaptata modului de gandire cartezian al europenilor, in contrast cu aspectul derutant pentru ei al invataturii traditionale chineze.


Noua teorie (preconizata de maestrul japonez G. Ohsawa) contine o singura abatere fata de teoria traditionala, si anume in privinta interpretarii caracterului vidului si intunericului. Chinezii traditionalisti considera ca spatiul cosmic, care contine soarele, legat deci de vid si de neant, ar fi Yang, in timp ce luna si pamantul ar fi Yin. Soarele si legat de el ceea ce produce lumina ar fi Yang, deci si cerul si neantul.
Conform noii teorii, soarele care produce lumina este Yang, dar cerul cu spatiul vid care contine soarele, planetele si celelalte astre este Yin. Daca cerul, golul este Yin, atunci prin contrast materia consistenta, solida - pamantul, luna -trebuie sa fie Yang. Pamantul este parintele Omului, deci este Yin pe plan metafizic; dar Omul, situat intre cer si pamant, contine in el ambele principii.


Deoarece conceptul Yin-Yang se refera la un numar considerabil de subiecte, astfel ca poate acoperi toate domeniile stiintei moderne, filozofiei si religiei, rezulta ca ar fi utila o analiza atenta a conceptelor filozofice moderne pe care se bazeaza recent aparuta stiinta Yin-Yang-ologia, cunoscuta si sub denumirea de "Teoria ordinii Universului" sau "Teoria principiului unificator al Universului".

 

Stabilirea caracterului Yin - Yang

Ce este Yang si ce este Yin? Barbatul, lumina, caldura, orele de la amiaza pana la miezul noptii sunt Yang. Femeia, intunericul, frigul, orele de la miezul noptii pana la amiaza sunt Yin. Unele alimente sunt Yang- morcovul, marul, carnea, pestele, ouale. Altele sunt Yin - gulia, para, varza, vinetele, rosiile, ridichile. Ce creste in pamant este Yang, ce creste afara din Pamant este Yin. Dar bananul, maslinul, ginseng-ul, menta, trandafirul sunt Yang. Salcia, smochinul, crizantema (floare de cimitir in Europa, ea simbolizeaza moartea in China) sunt Yin. Cainele este Yang (miscare si zgomot - el fuge si latra). Pisica este Yin (tacere si nemiscare).


Pe baza acestor consideratii, se acorda o importanta deosebita partii stangi, care este Yang, si partii de jos care este tot Yang. Yang-ul, fiind prima manifestare de activitate ce a aparut in Qi, reprezinta numarul Unu si toate numerele impare sunt tot Yang.
Yin-ul, a doua aparenta a Qi-ului, are numarul Doi, si toate numerele pare sunt tot Yin.
Yang-ul se leaga de calitatea de a fi situat la stanga, sau in cazul oamenilor, de stangaci.


Aceasta vine de la faptul ca edificiul ceresc a inceput la stanga Qi-ului. Omul, la fel ca si toate fiintele, are o parte dreapta care este Yin si o parte stanga care este Yang. De altfel, in China si Japonia partea stanga a fost considerata mai buna, stangacii fiind onorati la fel ca si cei aflati pe locul din stanga. Lao Zi spunea ca norocul se afla la stanga si ghinionul la dreapta, ca soldatul sta la stanga si seful la dreapta.
In Japonia feudala, oamenii din clasele inferioare (de exemplu Bushi, taranii) intrau la Daimio (senior) prin dreapta palatului, iar samuraii si nobilii prin stanga. De asemenea. cand erau impreuna, sotul se tinea la stanga in timp ce sotia statea la dreapta.
Din punct de vedere al spatiului si dimensiunilor, Sus este Yin si Jos este Yang. La fel, omul, microcosmosul sunt Yang-din cauza micimii lor fata de imensitatea Universului, care este Yin. Centrul este Yang, iar periferia este Yin. in plus, ceea ce este mare si gol este Yin, in comparatie cu ceea ce este mic, masiv (plin) -acestea fiind Yang.
Sa vedem insa si niste criterii mai generale de clasificare:


Dupa tendinta

Tot ce este dens, greu si compact se afla sub influenta fortei centripete Yang, avand
tendinta sa coboare sau sa ocupe in mod vizibil o zona a spatiului.
Ceea ce este usor fluid si destins tinde sa se ridice si sa se evapore, sa-si piarda forma pentru a deveni invizibil; acestea sunt caracteristicile lui Yin, determinate de forta centrifuga.
Ceea ce tinde sa se dilate, sa stea drept sau sa creasca are un caracter Yin, in timp ce tot ceea ce are greutate, o densitate mare, care se taraie sau se misca paralel cu solul sau se indreapta spre centrul Pamantului are caracter Yang.


Dupa forma

0 forma cu o dimensiune mai mare pe inaltime este Yin in comparatie cu alta forma, dezvoltata pe orizontala, care este Yang, deoarece ultima este rezultatul fortei centripete iar prima al fortei centrifuge. Contractia este o caracteristica Yang, de aceea obiectele grele, compacte sunt influentate de forta centripeta mai mult decat cele usoare.
Suprafata exterioara in curs de expansiune este dominata de forta centrifuga, fiind deci Yin. Miezul, dimpotriva, se supune fortei centripete-este Yang.


Dupa duritate

Duritatea mica a unui obiect denota o dispersie, o legatura slaba intre particulele ce-l alcatuiesc, deci o caracteristica Yin. Din contra, duritatea mare este rezultatul coeziunii si atractiei mari intre particulele componente, deci o caracteristica Yang. De aceea lichidele si tot ce poate fi diluat sunt mai Yin decat elementele uscate sau deshidratate, care sunt Yang.


Dupa temperatura

0 presiune mare sau o frecare produc caldura ca rezultat al fortei centripete. deci caldura este Yang, iar frigul si incetinirea miscarii moleculelor sunt Yin.


Dupa greutate

Obiectele care se indreapta spre Centru, cele care se infunda sau coboara spre un nivel inferior, cele care se depun sunt Yang. Ele sunt miscate de forta centripeta a gravitatiei, in timp ce obiectele Yin au tendinta de a urca, de a se departa de Centru.


Dupa culoare

Cele 7 culori care constituie spectrul luminii albe au caractere diferite: rosul este cel
mai Yang, el ne creeaza impresia de caldura. Violetul este cel mai Yin, caci creeaza impresia de rece. In continuare putem incadra celelalte culori, dar si multe alte lucruri, dupa efectul lor termic. De exemplu, la om culoarea tenului arata daca el este Yin sau Yang si ce caracter are. Colericul are tenul rosu, datorita excesului de tensiune sangvina. deci este Yang. Astfel de oameni sunt capriciosi, se excita repede, sunt foarte activi. Omul de tip "lemn" are un ten masliniu, care aminteste de o boala la ficat - corespunzatoare unui exces de Yin -, fiind foarte emotiv si nervos.
in concluzie, cele 5 elemente fundamentale care alcatuiesc Pamantul si Omul se reflecta in tenul acestuia din urma. In rezumat, Yin are urmatoarele caractere: frigul, pasivitatea, dilatarea, lipsa de greutate, moliciunea, subtirimea, expansiunea, fluiditatea. Pe de alta parte, caldura, activitatea, contractia, greutatea, duritatea, densitatea si soliditatea sunt Yang. Tot ce contine multa apa este mai Yin, iar ceea ce contine putina apa este mai Yang. Evaporarea apei este o caracteristica Yin. Din punct de vedere al chimiei, toate substantele care contin mult hidrogen, carbon, litiu, arseniu si sodiu sunt mai Yang decat acelea cu un continut mai mic, Tot asa, substantele care contin mult potasiu, sulf, fosfor, oxigen si azot sunt Yin.

 

 

Cele 7 teoreme ale Ordinii universale

1. Toate cate exista nu sunt decat Forme ale aceluiasi Unic infinit si vesnic: Taiji.
2. Toate Formele se schimba; toate lucrurile si evenimentele se transforma permanent fiind relative. Ele au o existenta temporara, pana cand Yin si Yang se reunesc din nou in Taiji. Yin produce Yang; Yang produce Yin.
3. Toate Formele contrarii se completeaza. Cu trecerea Timpului contrariile devin complementare. Dusmanii devin prieteni.
4. Nu exista doua Forme la fel: chiar si doi electroni nu sunt identici. Pe lume nu exista ceva care sa fie numai Yin sau ceva numai Yang.
5. Ceea ce are o Fata are si un Dos sau: pe langa fata vizibila, obligatoriu mai este si una imprevizibila). Dar mai intai apare Yang (care este mai frumos) si apoi vine Yin (mai urat).
6. Cu cat este mai mare Fata, cu atat este mai mare si Dosul.
7. Tot ce are un inceput are si un sfarsit. Doar Taiji- infinitul vesnic, absolut si imobil - a fost si va fi totdeauna motorul transformarii neintrerupte a Formelor de la Yin la Yang si de la Yang la Yin.


Cele 12 legi ale Transformarilor (Principiul unificator al Universului)

1.Unu cel vesnic, se arata simturilor noastre prin Tendinte contrarii ce se completeaza una cu alta, Yin si Yang, intr-o transformare continua si nesfarsita.
2. Miscarea eterna a Universului mai mic si vesnic se manifesta prin Yin si Yang. Tot ce exista pe lume contine si Yin si Yang, in diverse proportii.
3. Yin inseamna forta centrifuga, Yang-forta centripeta. impreuna Yin si Yang nasc toate energiile si fenomenele naturale.
4. Yin atrage Yang. Yang atrage Yin.
5. Yin respinge Yin. Yang respinge Yang.
6. Combinatiile alcatuite din diverse proportii de Yin si Yang produc diverse Fenomene (cele 10.000 de lucruri!). Atractia sau respingerea a doua Fenomene intre ele depinde de surplusul relativ al Tendintelor Yin si Yang din fiecare Fenomen.
7. Toate Fenomenele sunt trecatoare si-si schimba continuu proportia interna intre Yin si Yang. Yin se transforma in Yang. Yang se transforma in Yin.
8. Nicaieri nu se gaseste Yang fara Yin sau Yin fara Yang. Orice exista pe lume contine obligatoriu si Yin si Yang, doar ca in proportii diferite.
9. Nimic nu este neutru pe lume. In orice Forma (Fenomen) predomina fie Yang, fie Yin; intre ele nu exista echilibru perfect.
10. Yin-ul mare atrage Yang-ul mic. Yang-ul mare atrage yin-ul mic.
11. Yin-ul prea mult se transforma in Yang, iar Yang-ut prea puternic in Yin.
12. Orice manifestare fizica (Forma, Fenomen) are miezul Yang si exteriorul Yin.


Tendinta lui Yin este sa respinga Yang-ul si sa se elibereze de el; tendinta lui Yang este sa atraga si sa stapaneasca forta lui Yin. Macrocosmosul, sau lumea vizibila, este Yang. Microcosmosul, sau lumea invizibila, este Yin. intunericul nu inseamna numai lumina, ci si lipsa emisiei de raze luminoase (Yin). in cazul a doua manifestari ale aceleiasi Forme (ex. Apa/Ghiata), nu este vorba de o diferenta de tarie ci de marime: Apa este un Yin mai mic, Gheata este un Yin mai mare. Proprietatile unui Yin rezulta din comparatia cu Yang, contrariul sau, nu cu alt Yin mai mare sau mai mic. Prezentul nu poate opri scurgerea timpului (care are mereu acelasi unic sens) folosind Taiji infinit, dar ne permite sa sesizam momentele care trec de la inceput {Yang} pana la sfarsit (Yin), adica miscarea centrifuga a timpului. Aceasta constientizare este o actiune a spiritului omenesc asupra a ceea ca se poate cunoaste (cognoscibilul; Yang).
Ceea ce a trecut este cunoscut {Yang}, Ceea ce urmeaza este viitorul, pana acuma necunoscut (Yin). In schimb, viitorul este dotat cu posibilitatea de a influenta existenta, pe cand trecutul nu. De exemplu, daca nu ati fost niciodata in China, vizitarea Chinei ramane o posibilitate a viitorului. Daca ati fost, vizitarea Chinei este trecutul. Pentru locuitorii Chinei viata in China este prezentul, este acum. Timpul este deci trecator, aceasta fiind o caracteristica foarte accentuata a Yin-ului.
Pentru intarirea simturilor trebuie conservata energia Yang, iar pentru dezvoltarea intuitiei energia Yin, care este cea mai inalta vibratie provenita din Taiji si sursa intelepciunii vesnice.
Transmutatiile sunt fenomene dirijate de fortele Yin sau Yang polarizate in spatiul Universului.


Esenta Qi-ului

In sens filozofic, Qi este definit ca energia primordiala sau forta originara a Universului. El a fost pus in legatura, pe plan metafizic, cu Spiritul universal sau "Absolutul", de asemenea cu "Principiul Ratiunii" provenit din filozofia greaca sau "Lumea spiritualitatii". Qi a fost identificat cu "Atman" sau o"Brahman" din filozofia indiana si cu "Dao" sau Taiji din filozofia chineza.
Principiul energiei este inerent Qi-ului si, cand se armonizeaza perfect, devine "Dao".
in sens metafizic, Qi se manifesta cu ajutorul a ceea ce este ascuns, pentru a crea "Lumea spirituala". In sens fizic, Qi se manifesta prin doua forte contradictorii, Yin si Yang, creandu-se astfel "Lumea relativitatii". Deci Qi este matricea care creeaza, insufleteste, absoarbe si distruge lumea fizica cu multiplele ei forme, apoi o re-creeaza si o reabsoarbe intr-o miscare ce se repeta si se scurge ciclic la infinit. Qi-ul nu are alta alternativa decat aceea de a se consolida in obiectele fizice. Pentru aceasta operatie, Qi-ul creeaza si-si dezvolta cele doua brate antagoniste: Yin, bratul drept, ,. Yang, bratul stang; astfel, el se divide si produce toate fiintele materiale.
Yin si Yang au de la Qi doua tendinte naturale, respectiv forta centrifuga ce ii permite sa se destinda pana la disparitia completa si forta centripeta de contractie pana la rigiditate extrema. Aceste doua puteri sunt deci complementare, forta centrifuga fiind modul de manifestare a yin-ului iar cea centripeta a Yang-ului.

Pana la urma, toate fiintele materiale se vor dizolva din nou in Marele Principiu energetic Taiji, ascultand de legea necesitatii creata de cele doua moduri de manifestare a Qi-ului. Procesele de condensare si de evaporare se realizeaza conform necesitatii legii naturale datorita Qi-ului, venind si plecand, vizibile si invizibile, dar care permit sa se urce spre o origine identica.
Marele Principiu energetic Taiji este de natura infinita; el produce Qi-ul, care la randul sau da nastere Yin-ului si Yang-ului, acestea insa avand o natura finita. Infinitul produce finit, existenta si neantul fiind in realitate inseparabile. Esenta naturii fizice a omului este aceeasi ca si esenta naturii fizice a Yin-ului si a Yang-ului. Prin nastere, fiecare dobandim o serie de manifestari fizice ale Yin-ului si Yang-ului in diverse proportii. Daca am putea sa ne intoarcem in noi insine, ne-am descoperi principiul originar al existentei, natura proprie. Esenta Qi-ului este ceea ce caracterizeaza lumea morala asociata cu natura umana. Din acest punct de vedere el este nematerial. Dar Qi-ul subintelege totodata si lumea fizica, deci are si un caracter material.
Natura umana are doua aspecte:
1) Latura fizica, proportia de Yin si Yang din constitutia sa;
2) Latura esentiala sau Qi, in starea sa de puritate si armonie perfecta.


Polarizarea Qi-ului

Qi-ul se materializeaza de la sine in Yin si Yang. Acestea au o tendinta naturala de actiune si reactiune, care le permite sa se imbine din nou sub forma de Qi. Cand Yang creste, Yin descreste si invers. Stabilitatea este o stare de echilibru intre cele doua forte. Acest echilibru se strica atunci cand una din ele, fie Yin, fie Yang, devine preponderenta. Preponderenta Yin-ului constituie cauza schimbarii naturii fizice a Yang-ului, iar preponderenta Yang-ului determina modificarea naturii fizice a yin-ului. In cantitate excesiva, Yang-ul poate deveni Yin, iar Yin-ul poate sa se transforme in Yang. In anumite momente Yin-ul, in altele Yang-ul, sunt forte care tin Universul si Omul in frau, dar nici Yin nici Yang n-ar putea exista fara Qi, caci plinul si golul sunt de nedespartit. Orice lucru are si contrariul sau, Yin pe opusul sau Yang si viceversa.

Pentru a incepe o actiune, a realiza orice transformare, este nevoie atat de Yin cat si de Yang, de aceea nimic nu poate fi nici in intregime Yin nici complet Yang. Fie ca este
vorba de timp, de spatiu sau de forma, orice este unic si individual. Qi-ul isi exprima preferinta pentru manifestari dualiste. Astfel, Qi-ului poate sa-i placa exprimarea sa Yang, adica barbatia, raza de soare, materia, miscarea etc. Dar tot Oi-ului poate sa-i convina si manifestarea sa Yin, adica Principiul negativ, legat de feminitate si de intuneric, caci natura celor ascunse, a Necunoscutului, a lui Dao - al carui caracter este divin, Cerul, Spiritul etc. - este inerenta Qi-ului.
Nu trebuie uitat faptul ca in mod natural Qi-ul prefera spiritul, care este stapanul sau factorul determinant al corpului. La origine, lumea metafizica conducea lumea fizica materiala.
Deci toate fiintele au fost create din Qi sau Spirit, care este Unic.


Nasterea energiilor Yin - Yang

La inceput a fost ansamblul sau perechea; dar energia Yang a aparut prima, la fel cum in cazul unor gemeni intaiul nascut apare primul pe lume. Cand Qi a inceput sa se manifeste, a fost creata perechea, adica ansamblul energiei pozitive Yang si energiei negative Yin.
Qi-ul, ceva neinsufletit si static, a devenit atunci miscator si totodata s-a impartit in doua din cauza fortei centripete Yang, aceasta fiind deci factorul activ inerent Qi-ului.
Prima manifestare de Yang a creat fenomenul miscarii, caci actiunea si miscarea sunt caracteristicile Yang-ului. Qi-ul acest ou cosmic ingemanat, s-a spart intr-o miscare de forma unei spirale logaritmice, curgand de la stanga spre dreapta si de la centru in sus, imprimand astfel Universului o miscare de vartej in campul primitiv al fortelor cosmice.
Dezvoltarea fortelor Yang este treptata. Fortele primitive par sa fie de aceeasi natura cu cele ce apar in cursul unor fenomene cum ar fi dezintegrarea atomului de hidrogen, adica o transformare rar intalnita a formidabilei energii a atomului, care a dus la nasterea materiei.
Acest an, dupa unele ipoteze ar corespunde la 108 000 ani solari si se divide in 12 luni, din ianuarie pana in decembrie. A doua luna, deci februarie in anul cosmic, corespunde orei 2 din noaptea unei zile solare.


A doua serie de forte a cauzat formarea temperaturilor mai inalte, probabil cele din fuziunea nucleara. Aceasta este perioada crearii planetelor, cum ar fi: Mercur, Venus, Pamantul, Marte etc. Aceasta perioada cunoaste lunile a treia si a patra din dimineata zilei noastre solare.
A treia serie de forte se refera la fenomenele subnucleare, adica fortele uriase de fuziune si fisiune care produc transformarile si permutarile materiei, la viteze fantastice, in radiatii energetice echivalente care produc miscarea centrifuga de respingere intre diversele corpuri ce alcatuiesc edificiul ceresc. Aceasta uriasa expansiune a inceput in momentul in care energia Yin a izbucnit din Oul cosmic, in momentul culminarii Yang-ului, atunci cand fortele Yin au inceput sa le neutralizeze pe cele Yang. Aceasta a fost momentul nasterii umanitatii, ce a avut loc intre a patra si a saptea luna a anului cosmic. Primele sapte luni, terminate prin apogeul Yang-ului, corespund la aproximativ 75.600 ani solari si constituie asa-numita zi cosmica.
Perioada care se intinde din luna a saptea (iulie) pana in luna a doua (februarie), cand culmineaza fortele Yin, constituie asa-numita noapte cosmica. Cresterea energiei Yang ocupa primele sase luni ale anului cosmic, iar punctul sau culminant se produce in iulie, in timp ce cresterea energiei Yin se petrece din iulie pana in decembrie, iar culminatia are loc in februarie.
Ansamblul acestui an sau era cosmica, cu cele 12 luni ale sale, se reinnoieste permanent.