CE ESTE TAIJIQUAN?

Taiji
inseamna Absolutul, Ultimul Adevar, Marele Principiu. Prima data este
pomenit in Yi jing (Cartea transformarilor): Transformarea este randuita
de marele principiu (Taiji). Aceasta naste cele doua fete ale Fiintei (yin
si yang). Aceeasi interpretare se gaseste si la Wang Zong Yue (sec. 18),
una dintre marile personalitati ale artelor martiale chineze: Marele
Principiu (Taiji) s-a nascut din Cel-Fara-De-Hotar (Wuji), Taiji este mama
lui yin si yang (Wang Zong Yue - Poemul Taijiquan-ului).
Quan inseamna box. Deci Taijiquan se poate traduce ca boxul Marelui
Principiu sau boxul Ultimului Adevar. Taijiquan-ul este unul dintre cele
trei stiluri interne existente in artele martiale chineze (wushu). Avand o
vechime de peste trei sute de ani, in cadrul acestui stil au aparut cinci
substiluri: Chen, Yang, Wu, Sun si Wu (caracterele in limba
chineza ce desemneaza cele doua nume Wu nu sunt aceleasi). Desi in
aparenta intre cele cinci substiluri exista deosebiri majore in forma de
executie, totusi partea teoretica este identica; ceea ce face ca aceste
substiluri sa difere in modalitatea de executie este faptul ca
aplicandu-li-se aceleasi reguli unor oameni de constitutie si caracter
diferit, ele se manifesta diferit.
In
intentia de a creste accesibilitatea publicului la Taijiquan au
fost create secvente simplificate, cum sunt cele din substilul Yang
de 24, 48 si respectiv 66 de forme. Ulterior au fost create secvente
simplificate si in celelalte substiluri din Taijiquan. Aceste secvente
sunt larg raspandite nu numai pe teritoriul Chinei ci si pe plan
international datorita cursurilor ce au fost tinute de maestri
chinezi.Pentru a desprinde caracteristicile Taijiquan-ului vom expune
citeva extrase din Poemul Taijiquan-ului al lui Wang Zong Yue,
lucrare admirabila ce contine baza teoretica a acestui stil:
*
"Miscati-va precum norii care se destrama incet in vantul de toamna"
*
"Pasii sa va fie precum mersul pisicii"
*
"Cand folositi forta, lasati-o sa iasa la fel de bland ca atunci cind
rasuciti firul din gogoasa viermelui de matase"
*
"Fiti atat de relaxati incat nici o micuta pasare sa nu se poata impinge
pe umarul vostru pentru a-si lua zborul si nici o musca sa nu se poata
aseza"
In timpul practicii
corpul este relaxat, natural si suplu. Miscarile se executa cu trunchiul
drept; ele trebuie facute cu multa relaxare dar, in acelasi timp, cu
siguranta si echilibru. Ansamblul de tehnici trebuie executat fluid si
intr-un ritm egal, avand muschii nici rigizi, nici excesiv relaxati. Ei
trebuie folositi numai pentru a executa relaxat diferite miscari.
Respiratia este adanca si egala, preferabil abdominala. Principiul
miscarii fluide si relaxate nu inseamna inertie si lipsa de vlaga.
Miscarile trebuie de fapt sa combine vigoarea cu supletea, folosind forta
doar atat cat este necesar, fara rigiditate, dar nu fara vlaga. Miscarile
corpului trebuie sa fie bine coordonate pe tot parcursul exercitiului.
Taijiquan-ul cere ca mainile, ochii, membrele sa se comporte ca un tot
avand picioarele drept baza si coloana ca axa. Desi miscarile sunt suple
si lente, totusi fiecare parte a corpului se misca continuu. Atentia
trebuie concentrata nu numai asupra partii care se afla in miscare, ci si
asupra coordonarii acesteia cu intregul corp. La inceput este nevoie de un
efort de memorare, dar apoi miscarile devin naturale si atitudinea
practicantului trebuie sa fie de a redescoperi, de a recrea Taijiquan-ul
la fiecare executie. Genunchii sunt mereu usor indoiti, chiar atunci cand
corpul este drept. Pe plan psihic, mintea este calma, dar alerta.
Practicantul nu trebuie sa uite ca Taijiquan-ul este un exercitiu fizic
al spiritului. Miscarile trebuie urmarite cu mintea foarte calma. Ceea
ce este in miscare (corpul) este in armonie cu ceea ce este nemiscat
(calmul spiritului). Pe fata nu trebuie sa se citeasca nici o contractie.
Totul respira armonie si pace, chiar daca in spatele fiecarui gest se
ascunde o surprinzatoare eficacitate martiala.
Pentru a obtine o idee mai clara asupra Taijiquan-ului vom expune foarte
pe scurt mecanismul sau de actiune: in timpul exersarii Taijiquan-ului in
primul rand este necesara folosirea mentalului (Yi) si sa nu fie folosita
forta (Li); astfel, Taijiquan-ul este in interior o activitate a
mentalului (Yi) si a energiei (Qi) iar in exterior este expresia unei
miscari unduitoare.
In domeniul mentinerii sanatatii si al sportului poate nu numai sa
intareasca activitatea organelor interne si a viscerelor, ci si sa
exerseze si sa intareasca capacitatea de a comanda (a conduce) a
constientului, adica capacitatea de a folosi mentalul si a nu folosi
forta fara putere, conducandu-se cu succes energia (Qi) si viata
intregului corp. Referitor la forta fara putere trebuie sa explicam
ca wushu-ul foloseste conceptia conform careia forta dezvoltata de
organismul uman este destul de mica; acesta forta e denumita forta fara
putere.
*
Energia apare in laba
piciorului, se stabilizeaza in picior, este condusa de sold si se
manifesta in degete.
Citatul de mai sus,
extras din Poemul Taijiquan-ului, descrie modul de manifestare a
energiei. Energia manifestata poate fi cu atat mai mare cu cat cel care o
transmite reuseste o conductie mai buna a acesteia. Energia dezvoltata
este limitata de insasi faptul ca cel ce o dezvolta are o energie
limitata.
|
|
CARACTERISTICILE
TAIJIQUAN
Scolile interne ca si taijiquan constituie metode pentru invatarea
controlului si circulalatiei corecte a energiei vitale in corpul omenesc.
Aceste tehnici actioneaza asupra omului la trei nivele :

- in plan fizic:
fiecare miscare nu este atat un procedeu eficace de lupta cat un mijloc de
a pune in circulatie energia interna (Qi). Aceasta energie exista in orice
om de la sine, dar activitatile sale zilnice, impiedica libera ei
circulatie in corp. Tehnicile Taijquan urmaresc sa reinvete elevul ce sunt
gesturile constiente, sa ,,fie'' ceea ce ,,face''. Aceasta optica ajunge
sa fie aplicata in cele din urma de practicant la toate activitatile sale
de orice natura. Sensibilitatea corpului merge pana acolo ca se pot simti
variatiile de presiune atmosferica, de temperatura, de biocamp.
Exercitiile de Taijiquan exclud orice tensiune, orice efort muscular, ca
si cand corpul s-ar multumi sa inregistreze modificarile aparute in mediul
inconjurator ,fara a avea nici o contributie voluntara.
- in plan psihic: unitatea trebuie sa fie distinsa fara vici o
preocupare. Gandul nu trebuie sa se fixeze asupra unui obiect anume, dar
trebuie sa participe cu totul la fiecare miscare. Practicantul este in
acelasi timp si autorul scenariului si interpretul actiunii, prin aceasta
trebuie inteles ca eu-l (personalitatea continuta) trebuie sa se lase
sters si inlocuit cu actiunea corpului.De asemenea trebuie pierduta
constiinta mediului inconjurator, pentru a sesiza mai bine fortele interne
care strabat corpul. Dupa o practica lunga si corecta a antrenamentelor,
elevul ajunge sa simta unitatea si armonia. Este vorba despre acea
faimoasa unitate dintre corp si minte, cautata de toti inteleptii
Orientului si pentru obtinerea careia s-au propus de-a lungul secolelor
div erse tehnici : meditatie, asceza, Yoga, arte martiale, religii,Qigong,
etc.
- in plan spiritual: omul din cele mai vechi timpuri a cautat sa
afle adevarul, de unde vine si incotro se duce, care este sensul vietii si
cum s-o indeplineasca. Mintea omului este brazdata de nenumarate
intrebari, insa de cele mai multe ori nu le da atentie. Practica Taijiquan
ii ofera omului o repliere spre interior, determinindu-l sa caute aici
raspunsurile. Practicantul va fi capabil sa-si caute propriul drum in
viata si sa-l urmeze cu tenacitate, descoperind in fiinta lui mai multe
aspecte de care nu era constient: puteri nebanuite, intelepciune, liniste
si calm, intelegerea oamenilor si a universului.
Practicantul va avea diferite experiente ce ii vor permite sa inteleaga ce
este energia, cum poate fi ea adusa in interiorul corpului, cum poate fi
cultivata, transformata, deplasata de-a lungul meridieanelor, cum poate fi
ea emisa in exteriorul corpului in scop terapeutic sau de aparare.
Transformarile interioare si punerea accentului pe morala vor duce la
descatusarea sufletului, la descoperirea compasiunii si a iubirii ce face
posibila comunicarea cu toate celelalte fiinte. Viata ta se va schimba vei
realiza si vei trai din plin faptul ca faci parte din Univers.
 |
|
PRINCIPIILE ESENTIALE
ALE TAIJIQUAN-ULUI

Principiile fundamentale
ale Taijquan- ului se bazeaza pe Taiji, Ultimul adevar si pe dubla sa
manifestare, Yin si Yang. Esenta Taiji este concretizata in 12 enunturi
referitoare la Yin/Yang, destinate meditatiei, si in 8 principii teoretice
expuse mai jos, care consolideaza foarte bine aceasta scoala din punct de
vedere tehnic si fiziologic.
1. Alternanta
imediata a golului si a plinului (a relaxarii si a concentrarii)
Golul devine plin si
invers (Yin devine Yang si Yang devine Yin).Qi-ul trebuie condus in mod
constient spre punctul Dantian (in abdomenul inferior), o mana fiind
deschisa, iar cealalta stransa pumn. Partea moale a corpului devine
imediat o masa contractata si invers.
2. Cele patru
puncte cardinale
Qi-ul intra in corp
prin nas, gura si piele, apoi curge fara intrerupere prin corp, dar poate
fi concentrat prin vointa in Wu (sud), Mao (est), Tsu (nord), Yu (vest).
Prin concentrarea Qi-ului in punctul Wu (Huiyin), la radacina penisului,
aproape de coccis, omul isi poate cobori centrul de greutate devenind
stabil si tare ca o stanca.
Prin concentrarea Qi-ului spre punctul Tsu (Baihui), in crestetul capului,
corpul devine usor ca o pana. Cand Qi-ul este condus spre punctul Mao
(Mingmen) spre spate (vertebra a 6-a dorsala), bratele devin tari ca
otelul. Daca se retrage Qi-ul din punctul Yu, adica din plexul solar,
corpul isi pierde imediat echilibrul. Este intelept ca aceste puncte
importante sa fie ferite de socuri si lovituri.
3. Raporturile
intre miscari
Cand Yin se misca spre
exterior, Yang inainteaza spre interior. Centrul conduce periferia si
poate fi inconjurat numai din afara. Controlul miscarilor dinspre interior
asigura stabilitatea, adica starea de echilibru in care nu poti fi
clintit.
4. Impulsurile si
constrangerile
Stapanirea simturilor
prin puterea vointei se face la fel cu stapanirea unui cal cu ajutorul
fraului. Nu este bine ca vointa, sau fraul, sa fie slabita prea repede.
Abtinerea de la pornirile instinctive inseamna controlul emotiilor.
5. Aspectul clinic
al Qi-ului
Tendinta naturala a
Qi-ului este sa se roteasca. Qi-ul are doua componente :Yin centrifuga, si
Yang, centripeta. Fiecare componenta se roteste in felul ei. Rotirea
Universului exprima si rezulta din aceste doua miscari. Miscarea de
rotatie permite stapanirea dificultatilor, de aceea apararea prin evaziune
se realizeaza sub forma de spirale centrifuge, iar eschiva sub forma de
miscari centripete. Valurile ocolesc stanca daca nu pot trece peste ea.
6. Rigiditatea si
flexibilitatea
Cand sufla vantul
puternic, trestia se indoaie, elastica. Tot asa, unui atac in forta nu
trebuie sa-i rezisti tot cu forta. O forta de 5 unitati opusa alteia de 20
de unitati va fi invinsa, caci slabul este invins de cel tare. Dar daca
forta de 5 unitati actioneaza in acelasi sens cu cea de 20 de unitati,
rezulta o forta insumata de 25 de unitati indreptata spre o singura tinta.
7. Miscarea
ondulatorie
Miscarea negativa
cedeaza celei pozitive; la fel ca valurile care lovesc malul, mobile si
inselatoare ca Yin si Yang.
8. Detasarea
mentala in cursul actiunii
Treapta cea mai inalta
a invataturii este concentrarea mentala pentru a produce un corp
spiritual, deprins instinctiv de grijile analizei si discernerii mediului
inconjurator.
Actiunea instinctiva este produsa de atentia inconstienta. Acest fel de
atentie este o stare de vigilenta difuza si nelocalizata, care implica o
perceptie constienta si neintrerupta fata de corp, de spirit de senzatii,
de privire, de auz etc. De fapt, este vorba de un simt suplimentar.
Intuitia si instinctul sunt strans legate de atentia inconstienta. Pentru
a actiona intr-o clipita ca un singur tot si a putea lovi spontan, este
nevoie de reflexe neconditionate; trebuie dezvoltata atentia inconstienta.
|