Asociatia QIGONG-DAO Timisoara   Lucreaza mai departe si universul va lucra odata cu tine     Asociatia QIGONG-DAO Timisoara   Lucreaza mai departe si universul va lucra odata cu tine     Asociatia QIGONG-DAO Timisoara   Lucreaza mai departe si universul va lucra odata cu tine

Home-Contacte Energia Interna Daoismul Taijiquan Oamenii-Sanatatea Maestrii Yin-Yang Artele Martiale Poze
ENERGIA INTERNA QI si SCOALA INTERNA

 

 

 

 

 

 


Orice fiinta vie, orice om are in el bioenergie Qi prin insusi faptul ca traieste. Toata lumea are o zestre de Qi de la nastere, dar putini oameni reusesc sa o dezvolte sau sa o stapâneasca cu vointa. Qi se numeste Prana la yoghini, Pneuma la greci, Suflet sau Duh la români etc. Cuvântul Qi are doua sensuri: este vorba atât de Energia Universala (viata naturii, miscarea apei si a vântului etc.), cit si de Energia Vitala specifica omului. Qi–ul din om are doua aspecte: unul cosmic, nematerial, si altul pamântesc, material. Adevaratul Qi este o combinatie a aceea ce se obtine din pamint, din apa, din hrana si din aer. Qi-ul este, la daoisti, si un ansamblu de curenti invizibili numiti vinele Dragonului, care strabat toata suprafata pamantului. De aici provine si orientarea Secventei Taiji fata de punctele cardinale.

Qi-ul se manifesta sub doua forme de energie (Jin): una vizibila (numita Wei Qi), pentru ca se manifesta sub forma de caldura, magnetism si alte forme, si alta invizibila, care circula in corp de-a lungul unor canale numite meridiane sau se acumuleaza mai mult sau mai putin in anumite puncte (de acupunctura) in functie de orele zilei sau de functionare unor organe (aceasta forma se numeste Jin Qi). Prin Taijiquan se cauta obtinerea controlului asupra Jin Qi, astfel ca energia sa fie mai intii sesizata, apoi urmarita si, in fine, condusa pentru a realiza efecte atit interne (de sanatate sau altele) cit si externe (eficacitatea miscarilor). Astfel Taijiquan se aseamana cu Hatha Yoga indiana, caci ambele cauta in interiorul omului poarta spre cunoasterea de sine, care in fond nu este altceva decât controlul Qi-ului.

 

 

Kung Fu (Gong Fu) inseamna maiestrie, lucru bine facut in orice domeniu de activitate. Astfel se poate spune ca o persoana are Kung Fu in caligrafie sau despre un actor bun ca are cu adevarat Kung Fu.

Wushu reprezinta ansamblul artelor martiale chinezesti cuprinzand metode de lupta cu arme si fara arme. Metodele de lupta fara arme se impart in 2 categorii:
- Stiluri externe -Wai Chia- bazate pe forta si duritatea corpului
- Stiluri interne -Nei Chia- bazate pe energia interna si pe suplete

Artele martiale chinezesti au mii de metode distincte si de scoli diferite. Metodele sunt fie interne, fie externe, dar multe scoli constituie combinatii ale celor doua conceptii.

Scolile externe se bazeaza pe dezvoltarea la maxim a fortei fizice, elasticitatii, vitezei, vitalitatii, pe cunoasterea unor tehnici de lupta si a punctelor sensibile ale corpului omenesc asupra carora trebuie aplicate tehnicile respective. Unele dintre aceste scoli recomanda loviturile cu mainile, picioarele, coatele, genunchii, chiar si cu capul. Unele scoli se concentreaza asupra procedeelor de apucare si rasturnare, altele pe strangulari, prize, ruperi de membre; cateva se ocupa de apasarea cu degetele special pregatite pe punctele de acupunctura, nervi si vase de sange. In sfarsit mai sunt si scoli externe care se ocupa cu studiul complex al influentei anotimpurilor, orei si starii meteorologice cu scopul de a sti sa aplice forte mici asupra unor puncte de acupunctura special alese si de a obtine astfel anumite reactii sau rasuciri ale corpului adversarului, inclusiv moartea dupa o perioada prestabilita.

Scolile interne se ocupa cu dezvoltarea Qi-ului si cu metoda corecta de a stapanii si circula acest Qi, precum si cu controlul si dirijarea Qi-ului adversarului.
Odata dobandita stapanirea Qi-ului, nu mai conteaza diferentele de aspect dintre diversele tehnici, caci orice manevra va fi facuta cu Qi. Dar puterea Qi-ului transforma totul si-i permite elevului sa-si atinga toate scopurile, indiferent ca este vorba de Arte Martiale sau de trezirea spirituala .
Sistemele interne se trag din exercitiile expuse in textele vechi daoiste. Se urmareste o metoda de invatare a unui mod de respiratie care sa permita realizarea unor lucruri care la prima vedere par imposibile. Men Zi vedea Qi-ul drept o acumulare de fapte bune care rezulta de la sine, din bunatatea fireasca din nastere, nu obtinuta prin eforturi artificiale. In acest context amintea povestea omului din imparatia Sung care tragea de varful spicelor de grau dorind sa le ajute sa creasca mai repede, dar care nu reusea decat sa le smulga plantele, omorandu-le.

 

 

 

Scoala interna se bazeaza pe antrenarea combinata a mintii si a corpului dupa modelul doctrinelor budiste si daoiste. Scopul principal al acestor invataturi este ajungerea la stadiul de a avea un Qi puternic fara nici o dorinta lumeasca sau vreo atitudine razboinica; omul sa nu fie nici umil, dar nici arogant, mergand mereu inainte fara frica.
Prioritatea o are dezvoltarea spirituala fara insa a neglija in nici un fel pregatirea fizica sau tehnica de lupta.


Spre deosebire de scolile interne, cele externe accentueaza latura materiala, fizica, dand importanta dimensiunilor muschilor si a valorilor unor parametrii ai posturilor (viteza, inaltime, etc.).Trebuie avut in vedere ca mai intai, antrenamentul este limitat de varsta, in timp ce pregatirea mentala poate continua la nesfarsit si chiar castiga in adancime odata cu trecerea varstei. Apoi, utilizarea spre lovire a unei parti a corpului este spectaculoasa dar presupune timp, oboseala, forta. La scolile interne, forta Qi este ascunsa in interiorul corpului si razbate in afara in mod egal peste tot. Fiind adunata in interior, ea este teoretic inepuizabila si poate fi concentrata spre a fi folosita intr-un singur loc. Poate fi tare sau moale, sa acopere o suprafata mai mare sau mica, poate fi aruncata afara sau atrasa inauntru. De asemenea sunt mari diferente intre metodele celor doua feluri de scoli privind ducerea luptei. Cele interne studiaza teoria transformarii si interactiunii Yin-ului (moale) cu Yang-ul (tare), precum si modul de a castiga prin mod economicos, fara o lupta propriu-zisa, dar eficient, adica fara a-i lasa sperante adversarului. Un practicant Taijiquan poate executa simultan o fenta, o aparare si un contraatac, deoarece pregatirea sa mintala il face sa fie totodata eficient si econom.


O zicala clasica sustinea ca lupta este ca o plimbare; iar a lovi adversarul ca o trosnitura a degetelor. Scolile externe au in vedere numai metode demonstrabile, pe cand scolile interne nu-si demonstreaza procedeele, mentinandu-le in rezerva, desi se bazeaza pe principii stiintifice. Conceptia scolii interne are un caracter mintal, nu material, iar metodele sale nu se limiteaza doar la problemele de lupta ci imbunatatesc si sanatatea. Se poate spune deci ca scolile interne predau invatatura si despre lupta (moarte) si despre viata.


Regulamentele interne ale scolilor traditionale Wushu interzic dezvaluirea tehnicilor de lupta oamenilor cu moralitate indoielnica, care nu respecta regulile eticii, echitatii, dreptatii, cinstei, adevarului, compasiunii si tolerantei. Prima regula din codul de purtare al adeptilor Taijiquan este ca practicantul trebuie sa respecte morala Wushu, sa-si insuseasca tehnica si etica; tehnica poate fi eficienta doar daca elevul este drept si impleteste practica cu principiile morale; altfel poate aluneca pe un drum gresit. In confucianism se spune: Sa nu impui altora ceea ce nu-ti place tie sa suporti.
Doctrina scolilor interne pretinde ca adeptul trebuie sa fie in starea de nonactiune Wuwei adica actiunile sa-i fie numai naturale sau spontane. Wuwei inseamna sa devii ca o foaie de hartie mereu alba pe care oricine poate scrie dar nu o va putea murdari.