Asociatia QIGONG-DAO Timisoara   Lucreaza mai departe si universul va lucra odata cu tine     Asociatia QIGONG-DAO Timisoara   Lucreaza mai departe si universul va lucra odata cu tine     Asociatia QIGONG-DAO Timisoara   Lucreaza mai departe si universul va lucra odata cu tine

Home-Contacte Energia Interna Daoismul Taijiquan Oamenii-Sanatatea Maestrii Yin-Yang Artele Martiale Poze

Scrierile vechilor MAESTRI

 

 

 

Lao Zi: Arata-mi un om care foloseste violenta si care sa fi ajuns la ceva bun, iar eu il voi lua drept invatator.

Lao Zi: Cel care sta in varful picioarelor, nu este stabil. Acela care face pasii cei mai mari, nu merge cel mai repede.

Lao Zi: Poti sa-ti concentrezi rasuflarea si s-o faci totodata moale ca a unui copil mic…Aceasta se numeste puterea misterioasa.

Lao Zi: Nimic sub cer nu este mai moale si nu cedeaza mai mult ca apa; dar atunci cand apa ataca ceva tare si rezistent, nimic nu-i poate sta in cale. Pentru ca nimic nu o poate schimba. Faptul ca cel care cedeaza il invinge pe cel rigid, iar cel moale pe cel tare este cunoscut de toata lumea, dar nimic nu e valorificat de nimeni.

Chunag Zi: Omul curat din vechime….putea sa ridice greutati mari fara teama, intra in apa fara sa se ude, trecea prin foc fara sa simta caldura…El respira adanc. Omul curat isi tragea sanatatea din adancurile calcaielor sale ; cei multi si-o trag numai din gatlej.

Chuang Zi: Trebuie sa te concentrezi si sa asculti nu cu urechile, ci cu inima. Apoi, nu mai asculta cu inima, ci cu rasuflarea. Urechea este limitata la ascultatea obisnuita, inima la ascultatea rationala. Dar ascultarea cu rasuflarea ajunge fara nici o piedica pana la esenta lucrurilor.

Men Zi: Daca reusesti concentrarea vointei, atunci Qi-ul o va urma, devenind activ.

Men Zi: Vointa este primordiala; Qi-ul este secundar.

Daoism: Cei vechi ziceau: Meditatia in miscare este de o suta, ba de o mie, chiar de un million de ori mai buna decat meditatia statica. Linistea in nemiscare nu este adevarate liniste; numai cand linistea apare in timpul miscarii se dezvaluie ritmul Universului.

Filosofia veche chinezeasca: A sta nemiscat duce la potolirea mintii; potolirea mintii la liniste; linistea la o senzatie de siguranta, siguranta la o gandire sanatoasa, iar gandirea sanatoasa duce la fapte mari. Cand oricine ajunge sa recunoasca frumosul ca e frumos, apare uratul; cand fiecare afla ca binele e bine, atunci apare raul. Lung si scurt nu exista decat prin comparatie; sus si jos se leaga reciproc. Inteleptul infaptuieste prin nonactiune si intelege invatatura fara mijlocirea cuvintelor.

Lao Zi: Omul desavarsit nu face nimic ci contempla lumea.

Lao Zi: Omul bun nu discuta; cei care vorbesc nu sunt buni. Inteleptul nu este cult; cei invatati nu sunt intelepti.

Lao Zi: Inteleptul nu face si nu apare.

Maestrii:
* Cunoaste ce este barbatia (Yang), dar prefera feminitatea (Yin): numai asa vei face parte din suvoiul lumii. Doar atunci De (virtutea) suprema va fi cu tine, si te vei putea intoarce la starea din copilarie.
* Omul sfant spera sa se sustraga ritmului universului, realizand in sine Golul, el se situeaza in afara criteriului vietii si mortii. In cel sfant nu exista loc pentru moarte.
* Cel care este plin cu De (virtute) seamana mereu cu un nou nascut.

Kong Fu Zi: A carmui prin virtute (De) este ce si cum ai fi steaua polara; ea ramane pe loc in timp ce toate celelalte toate stele se rotesc in jurul ei, in semn de cinstire.

Kong Fu Zi: Cine are o purtare dreapta nu are nevoie sa porunceasca.

Kong Fu Zi: Acela care este intr-adevar bun nu va fi niciodata nefericit.

Lao Zi: Taria si rigiditatea insotesc moartea; slabiciunea si elasticitatea insotesc viata.

 

CELE ZECE PRINCIPII ALE TAIJIQUAN

1.Corpul lejer si spiritul treaz

Opriti-va complet. Mentineti corpul drept, fara tensiuni insa, nici rigiditate, ca si cum ar fi suspendat de un fir. Destindeti muschii fetei. Evitati tensionarea gatului. Trebuie sa puteti sa va miscati liber, gata in orice moment pentru a pleca in orice directie. Pastrati atentia calma si degajata. Indepartati toate gandurile care nu sunt legate de priza de constiinta din fiecare moment.

2.Vidati pieptul si mentineti tonusul spatelui

Relaxati lejer pieptul si mentineti spatele in tonus. Pieptul trebuie sa impiedice ca aerul sa urce inspre partea superioara a corpului. Urcarea aerului va imprima o greutate si va asfixia partea superioara a corpului. Aceasta va suprima gingasia si armonia miscarilor. Nu bombati plexul solar, desi, pieptul nu trebuie nici sa fie retras, comprimat in el insusi.
Mentineti tonicitatea spatelui dar nu rigidizati. Coloana vertebrala serveste drept suport si loc de trecere a suflului interior, Qi. Coloana vertebrala canalizeaza energia potentiala spre membre si care poate destinde pieptul si mentine in acelasi timp tonicitatea dosului.


3.Talia, centrul miscarii

Destindeti regiunea lombara. Regiunea lombara este centrul care guverneaza miscarea si centrul controlului energiei care provine din picioare, ca si cum acestea ar fi radacinile, trece prin coapse si se extinde la maini si degete. Talia executa miscari in sus si in jos, spre inainte si inapoi, spre dreapta si spre stanga. Cand forta este gresit aplicata, miscarile corpului devin dezordonate. Trebuie gasita greseala in miscarea taliei si a picioarelor.


4.Vidul si plinul

Trebuie sa distingeti foarte bine alternativa vidului sau plinului. Prin natura, fiecare postura poseda o parte vida si o parte plina, in acord cu principiul Yig-Yang. Aceasta se verifica pentru toate potitiile din Taijiquan. Cand greutatea copului este plasata pe piciorul drept (Yang), ridicam piciorul stang (Yin). Greutatea corpului nu se gaseste niciodata simultan pe ambele picioare, exceptie facand pozitiile de inceput si de sfarsit ale exercitiului. Cand centrul de greutate se gaseste pe unul dintre picioare, aceasta da posibilitatea de a fi suplu, rapid si curgator. Cand, din contra, greutatea este repartizata in mod egal pe ambele picioare, sunteti de doua ori mai greu si mai impotmolit (innamolit).Exista oameni care, dupa mai multi ani de studiu, nu au reusit sa atinga supletea si armonia in miscari. Aceasta se datoreaza faptului ca ei nu au descoperit greseala ce rezida din natura duala a greutatii. Pentru a evita aceasta eroare trebuie sa distingem cu acuratete Yin-ul de Yang, plinul de vid, negativul de pozitiv in fiecare miscare din Taijiquan.


5.Relaxati umerii si coatele

Este important sa relaxati umerii. Daca contractati umerii, aerul se ridica in sus, ceea ce ar putea cauza o jena si un obstacol in dezvoltarea miscarilor. Lasati coatele sa cada. Cu coatele contractate, nu puteti relaxa spatele si nici pastra aerul in partea inferioara. Aceasta relaxare nu inseamna plutire. In exterior, aceasta se manifesta printr-o relaxare si o detensionare. In interior ea se naste dintr-o intentie de a se instala in abdomenul inferior.


6.Intentia si nu efortul

In exersare utilizam intentia si nu forta. Miscarile sunt line si fara violenta. Intentia actioneaza asupra respiratiei pentru a o face sa penetreze in structura si a-i pune ordine. Respiratia este cea care permite corpului sa se miste, ea il face sa fie suplu. Astfel el se poate misca cu usurinta. Intentia si respiratia sunt stalpii de sustinere iar talia este centrul de control.


7.Uniunea spiritului cu corpul

Fiecare miscare trebuie facuta cu o mare atentie. Intentia este cea care ghideaza picioarele sau bratele. Concentrati-va asupra corpului. Spiritul ghideaza prezenta in miscare.


8.Simultaneitatea si armonia miscarilor

Cand o parte a corpului se misca, toate celelalte se misca in acelasi timp. Daca o parte se opreste, celelalte fac acelasi lucru. Corpul este un ansamblu unitar in care elementele se regasesc in relatie armonioasa. Picioarele sunt radacinile. Energia, al carui control este realizat de rinichi, trece prin picioare, si se extinde traversand bratele si degetele. In miscari toate membrele trebuie sa fie in conexiune intre ele si sa se miste simultan. Armonia este un factor important al simultaneitatii. Mentineti tot timpul aceeasi viteza. Anumite gesturi se preteaza la un ritm putin mai rapid. Miscarile bratelor si picioarelor in sus sau in jos, spre dreapta sau stanga alterneaza si sunt mereu in corespondenta. Mana ridicata, coboara in timp ce cealalta se ridica.


9.Continuitatea

Miscarile trebuie sa se inlantuie fara ruptura. Odata un gest inceput, el decurge fara intrerupere de la inceput pana la sfarsit. Mai mult decat atat nici un gest nu e constrans in masura incat sa nu se poata extinde bratul sau piciorul la finalul miscarii, ceea ce de fapt va initia debutul miscarii urmatoare. In general, miscarile bratelor se realizeaza sub forma de spirala, incepand si terminand cu un cerc, un semicerc, o curba care poate fi verticala, orizontala sau oblica. Realizati miscarile ca si cum le-ati trage pe un fir de matase, fara discontinuitate. Corpul se misca asemenea unui rau care parcurge fara incetare spatiul cu aceiasi viteza (flux).


10.Linistea in miscari

Ramaneti linistiti-senini in miscari. Inima este linistita, repliata si concentrata, repliata si deschisa precum o pisica la panda. Corpul se misca in tacere, senin si increzator, suflul interior (qi) circula fara efort intr-o miscare in spirala, stabila si continua.